AlgemeenAmuserendInformerendInspirerendLeren luisteren in 10 stappen: de oplossing voor elk probleem

Collaboratively administrate empowered markets via plug-and-play networks. Dynamically procrastinate B2C users after installed base benefits. Dramatically visualize customer directed convergence without revolutionary ROI.
redactie10 januari 201815 min
https://articulum.nl/wp-content/uploads/2018/01/Audio-1-1280x853.jpg

Waardevol luisteren doe je zo.

Waarom leren luisteren en hoe je leert luisteren laat gastblogger Roy Schriek in deze blog in 10 stappen tot zijn recht komen. Vele van deze stappen zijn wetenschappelijk onderbouwd via Saffron Grant.

Je hoeft niet persé een probleem te weten om een deel te kunnen zijn van de oplossing. Dat komt, omdat je omgeving heel vaak de oplossing al weet, maar deze niet durft te omarmen. Je collega’s, vrienden of familie komen niet naar je toe met hun problemen, maar met hun onzekerheid.

Hoe vaak komt het wel voor dat er iemand naar je toe komt en vraagt: “Heb je even? Ik zit met een probleem en ik vraag mij af of je kunt helpen”. Deze persoon legt zijn probleem uit en het lijkt net rocket science. Je vind het vervelend om te zeggen dat je het antwoord niet weet. Herkenbaar?

Het blijkt dat mensen vaak niet om een oplossing vragen, maar om een nieuwe invalshoek. Dus al die tijd dat je bij jezelf denkt dat je geen oplossing kunt geven, kun je deze persoon wel helpen zijn probleem op te lossen. Met deze tien simpele, korte tips kun jij de persoon van alle benodigde informatie voorzien:

De stappen zijn door elkaar heen te gebruiken, los te gebruiken en over te slaan. Deze volgorde van tips werkt echter wel het meest effectief.

1.   constructieve houding aannemen

Collectief gezien wil je zo min mogelijk energie kwijt zijn aan een probleem. Dit wil zeggen dat je direct dezelfde taal moet spreken. Je kunt dat heel simpel bereiken door de juiste vragen te stellen. Maar niet “Wat is het probleem? ”

  • “Wat zou je willen dat er gebeurt?” Door deze vraag te stellen stop je de persoon met het probleem om je helemaal vol te stoppen met (ir)relevante details. Hiermee zet je meteen de switch om constructie te denken.
  • “Wat zou je anders willen?” In het geval dat iemand een probleem heeft met negatieve lading.

 

2.   limieten wegnemen

Naar schatting heeft het brein ongeveer 86 miljard neuronen en een aantal daarvan vormen een goede basis voor een oplossing. Deze worden echter niet aangesproken als het niet lukt om oplossingen te bedenken. Bij deze stap probeer je dit stukje van de hersenen aan te spreken. Voorbeelden van een vraag om limieten weg te nemen zijn;

  • “Als er geen limieten zijn, wat zou dan de perfecte oplossing zijn?”
    of
  • “Als jij een magische staf had, wat zou dan de perfecte oplossing zijn?”

 

3.   Opties inventariseren

Nadat je de persoon hebt laten denken in oplossingen in plaats van problemen, kun je reële opties stimuleren. Zelden is er en perfecte oplossing en vaak is er een oplossing wat daar in de buurt komt na wat inventariseren.

  • Wanneer iemand gefrustreerd is, vraag
    “Wat zijn je opties?”
  • Als er iemand overdonderd of verbaasd is, zou je kunnen voorstellen:
    “Soms helpt het om je opties op te schrijven”.

Heel vaak blijkt dat er slechts een handje vol opties zijn. Door de opties op te schrijven kan de persoon het overzicht behouden en lijkt het handelbaar.

Vaak is er slechts één optie die eruit springt. Om grip te krijgen hierop vraag je simpelweg; “welke optie springt er boven de andere opties uit? ”

 

4.   Omgeving vaststellen

De opgestelde opties zijn vaak nog heel vaag en niet duidelijk. Daarom is bepaalde context nodig voor jou om een nieuw invalshoek te kunnen geven. Deze stap gaat erom om die context te creëren. Je stelt jezelf vragen zoals;

  • “Wat heeft hem/haar ertoe geleid om actie te ondernemen?”
  • “Wat zou hij/zij voelen over dit onderwerp?”
  • “Ik vraag me af wat er gebeurt als….?”

 5.   Stappen vaststellen

De harde werkelijkheid is dat oplossingen nooit uit de lucht komen vallen. Om tot een constructieve oplossing te komen, moeten er stappen worden ondernomen.

  • Op het moment dat de uitkomst duidelijk is, vraag
    “Wat moet er gedaan worden om tot de oplossing te komen?.. Leg dat eens uit in stappen”

En bij elke stap

  •  “Wat moet er gebeuren, zodat je deze stap kunt uitvoeren?”
  • “ Welke middelen heb je nodig om deze stap uit te voeren?
  • En om het belangrijkste nog eens duidelijk laten herhalen:
    “Welke stap ga je nu als eerste uitvoeren?”

 

 6.   Uitkomsten in breder context

Vanaf nu is er een omslag in het gesprek van; “Welke oplossing heb ik nodig?” naar “Hoe kan ik de oplossing beter maken?”. Een oplossing wordt beter wanneer er ook gekeken wordt naar het emotionele domein. Een oplossing die niet uitgevoerd wordt is nutteloos. Daarom kun je vragen stellen om de toewijding te vergroten.

  • “Als je de uitkomst zou kunnen bereiken, wat levert dat jou op?”

Of

  • “Waarom is het belangrijk om de uitkomst te bereiken?”

Door deze vragen te stellen, kun je intrinsieke motivatie opbouwen. Echter kan ook het negatieve aspect belicht worden.

  • “Wat gebeurt er als je de uitkomst niet behaald?”

Of

  • “Wat kost de uitkomst jou persoonlijk”

 

 7.   Terugkoppelen

Als de persoon met het probleem naar je toe komt, wil hij of zij eigenlijk geen advies. Het is verleidelijk om toch advies te geven, maar het is beter om eventuele suggesties terug te koppelen. De persoon die naar je toe komt weet ‘alles’ het beste. Je kunt heel simpel het gevoel van advies krijgen vermijden door er een vraag van te maken.

  • “Wat denk jij daarover?”
    Of als iemand zich blijft focussen op problemen bij anderen (zoals gedrag)
  • “En wat denk jij  daarover dan?”

 

8.   Terugkijken

Om alles terug in context te plaatsen, moet er een ecologie check worden gedaan. Hoe zal het probleem en de oplossing het groter plaatje beïnvloeden?

  • “Is er een domino-effect als je deze oplossing uitvoert?”

Of

  • “Wat zal er nog meer gebeuren met  deze uitkomst”

 

 9.   Bevestigen

Inmiddels ben je zo ver gevorderd in de oplossing dat de persoon met het probleem deze al kan uitvoeren en al wil uitvoeren. Het blijkt dat veel problemen steeds terugkeren en de oplossing slechts dient als een pleister voor een dieper liggende wond. Dit is ook te gebruiken als mensen direct al met een oplossing komen en je mening willen.

Als je verwacht dat de oplossing slechts een pleister is, kun je voorstellen om dieper in het probleem in te gaan. Niet, zodat jij het probleem snapt, maar dat er een relatie wordt gelegd tussen de bron en de oplossing.

  •  “Wat is je redenatie achter jouw oplossing?”
  • “ Hoe ben je op dat idee gekomen?”
  • “ Waarom ga je het zo aanpakken?”

Of

Vraag 5x “Waarom”

What’s your thinking behind that?

 

10. Constructief afronden

Het komt voor dat er toch nog elementen zijn waar overheen gekeken wordt. Daarom is het handig om nog één laatste controle te doen.

  • “Heb jij alle stappen 100% in controle?”
  • “Ben je nog afhankelijk van iemand anders?”
  • “Is er nog iets wat tegen je kan werken om het resultaat te behalen?”

“Wat houdt je tegen om het probleem per direct aan te pakken?”

Wij bedanken wederom Roy Schriek voor zijn tweede aangeleverde gastblog. Bij Articulum zeggen we maar zo: Je hebt niet voor niks twee oren en maar één mond ;) Dus heb jij nog een en al oor nodig? Roy Schriek helpt je graag met vragen die bij jou spelen rondom dit thema. Ook kun je bij hem terecht over alles wat met robotica te maken heeft.

Heb jij ook nog een interessante gastblog die je onder de aandacht wil brengen bij ons, die gaat over het helpen van jonge ondernemers dan kun je ons altijd een mailtje sturen met daarin je artikel. Wij laten dan zo gauw mogelijk weten of jou artikel op ons kanaal wordt gepubliceerd. Stuur hiervoor jouw artikel met een korte intro van jezelf naar Redactie@articulum.nl. Feedback op onze artikelen is ook altijd gewenst, zo kunnen we zorgen dat straks alléén het beste nieuws jouw kant op komt.

redactie

Oude artikelen van Articulum!

4 reacties

  • Torrance Witting

    25 januari 2018 at 09:35

    Deleniti aliquid qui dolorem repellendus. Ab nostrum asperiores asperiores id iure velit. Dolor qui sit labore error tempora accusantium sunt reiciendis. Expedita non consequuntur quis ipsam.

    Reply

  • Angelita Kris

    25 januari 2018 at 09:35

    Occaecati magnam sit ullam iusto. Id omnis asperiores facere provident.

    Reply

  • Darrin Blick V

    25 januari 2018 at 09:35

    Ea eligendi similique qui. Voluptas sunt qui ut et recusandae debitis. Numquam et natus voluptatem omnis maxime reiciendis.

    Reply

  • Henderson Johnston

    25 januari 2018 at 09:35

    Fuga temporibus excepturi ut. Error nulla aut tempora voluptatem. Nihil assumenda qui delectus error.

    Reply

Reageren

Your email address will not be published. Required fields are marked *